Mommy ‘wars’- tag.

Vanochtend vond ik op Facebook een tag voor mama bloggers, gecreëerd door www.mamazoektuit.nl. Een aantal ‘discussiepunten’ waar moeders keuzes in moeten maken en vaak ook op beoordeeld worden. Door mede-moeders of door mensen die (nog) geen kinderen hebben. De meningen zijn hier sterk over verdeeld.

Als moeders maken we (als het goed is) keuzes op basis van de behoeften van onze kinderen. Tijdens of na de zwangerschap lezen we ons in, wat heeft een kindje nodig, wat past bij ons en hoe gaan we dit verwezelijken?

Ik geef in dit blog antwoord op de meest voorkomende ‘discussiepunten’.

Mom-blogs_274_280

 

 

  • Geef jij je kind borst- of flesvoeding?

Vanaf de geboorte heeft mijn zoontje borstvoeding gekregen. Dit was een bewuste keuze, ik wilde het beste voor mijn kindje. De productie kwam stroef op gang, tot een dag of 4/5. Ineens had ik overproductie en werkte aanleggen niet meer. Afkolven, lactatiekundige bezoeken.. niks werkte op een gegeven moment meer. Na een aantal weken (en non-stop pogingen tot aanleggen) stopte mijn productie helemaal en zijn we overgestapt naar flesvoeding. Mijn zoontje heeft gelukkig de eerste weken van zijn leven dus de beste start mogelijk gehad!

  • Slaapt je kind bij jou in bed, of heeft hij/zij een eigen bed

Tijdens mijn zwangerschap heb ik mij veel ingelezen over de voor- en nadelen van co-sleeping. Ik was al snel vastbesloten om het op z’n minst te gaan probeIMG01735-20110730-2007ren. In het ziekenhuis was een van de verpleegkundigen hier ook een groot voorstander van en hielp mij een voedkussen zo te positioneren dat ik, in mijn ziekenhuisbed, al kon beginnen met samen slapen. Het werkte enorm goed! De jaren erna heeft hij wel een eigen kamer gehad, waar hij af en toe in het begin van avond wel in slaap viel, maar hij belandde uiteindelijk altijd bij mij. Nu is hij 4,5 jaar en vind het nog steeds heerlijk om bij mij te liggen. Helemaal goed!

  • Gebruik jij wasbare luiers of koop je ze kant-en-klaar bij de drogist of supermarkt?

Ik heb altijd gebruik gemaakt van kant-en-klare luiers. Het ‘gedoe’ van wasbare luiers zag (en zie ik nog steeds) niet zitten. Ik ben wel bekend met de voordelen voor de natuur, je kindje, duurzaamheid, etc. Het woog alleen niet op tegen het gemak en de hygiëne van wegwerpluiers.

  • Uitsluitend houten speelgoed of V-tech?

Mijn zoontje heeft een overvloed aan speelgoed liggen, van alles wat. Hij heeft houten speelgoed, zoals bijv. de IKEA treinbanen maar ook een kinderlaptopje om te helpen bij het leren rekenen, lezen, etc. Mijn voorkeur gaat wel uit naar duurzaam speelgoed, daarom haal ik ook niet altijd het nieuwste van het nieuwste. Ik stimuleer buiten spelen, knutselen en boekjes lezen meer dan dat ik hem achter de Ipad zet.

  • Trek jij tweemaal daags een potje open of kook jij uitsluitend vers?

Mijn zoontje is groot geworden d.m.v. de Rapley-methode. Dit houdt in dat je vers (!) eten voor je kindje bereid en dit aanbied in stukken. Wel heb ik eten vooraf klaargemaakt en ingevroren, zodat ik een voorraad had aangelegd. Ik ben het namelijk niet eens met alle toegevoegde troep aan de potjes fruit en groenten die klakkeloos aan kindjes worden gegeven.

  • Dragen of wagen?IMG01866-20110808-1413

Voor mijn zoontje heb ik gekozen voor een kinderwagen. Simpelweg omdat ik toendertijd nog niet de kennis had die ik nu heb opgedaan m.b.t. dragen. Bij een volgend kindje ga ik zeker een draagdoek aanschaffen! Het heeft me wel veel spierballen opgeleverd door steeds met een baby op m’n arm te lopen i.p.v. een draagzak..

  • Ga je al vroeg in de weer met zindelijkheidstraining of loopt jouw kind op z’n vierde nog rond in de luiers?

Vanaf dat mijn zoontje een jaar of 1 was, heb ik hem op warme dagen naakt laten rondlopen zodat hij bewust werd van de drang om te plassen/poepen en ook merkte wat erna gebeurde. Ik denk dat hij 2 jaar was en ineens overdag zindelijk werd. Wel hebben we hem consequent na het opstaan, na de maaltijden en voor het naar bed gaan op het toilet gezet. We hebben nooit druk erop gezet. Een paar weken later bleven ook de nachtluiers droog. Ik ben erg blij ermee dat het zindelijk worden op zijn eigen tempo is gegaan!

  • Shop jij je drie slagen in de rondte bij Primark, of koop jij alleen eerlijke merken voor je kind?

Ik denk dat ik in al die jaren 3 keer na de Primark ben gegaan voor mijn zoontje. En dan ook geen tassen vol, maar hier en daar een extra trui of broek. In onze straat zit een 2e-hands kledingwinkeltje voor kinderen waar we elk seizoen wel een stel kleding kopen. Ook koop ik af en toe nog een kledingstuk via H&M. Verder doen we niet aan ‘merk’ kleding, ik vind dat persoonlijk niet in het belang van het kind maar voor het imago van de ouders. Kinderkleding groeien ze zo weer uit en gaat snel kapot, zeker met een avontuurlijk kind zoals die van mij.

  • Is er in jouw huishouden ruimte voor onderhandeling met je kind, of ben je een ware drillsergeant?

Ik voed mijn zoon op een vrije manier op. Dat wil zeggen dat ik natuurlijk wel wat ‘regels’ heb waar hij zich aan dient te houden, maar vooral naar hem kijk als het gaat om ontwikkeling. Wat laat hij me zien met z’n gedrag? Wat heeft hij nodig van me? Time-out’s worden wel gebruikt, zodat hij even 4 minuten kan afkoelen en naderhand bespreken we waarom ik hem daarop heb gezet en wat hij in het vervolg beter kan doen. En toegeven? Ach, dat doen we allemaal wel eens!

  • Laat jij je kind wel eens huilen, of troost je ‘m al bij de eerste snik?

Ik ben een felle tegenstander van je kindje laten huilen en heb dit dan ook nooit gedaan. De enige manier waarop een baby kan communiceren is door geluid te maken en dus het op een krijsen te zetten. Dat betekende wel dat ik soms uren liep met een snikkend kindje, maar je kan ook niet alles hebben. Ik liep liever met hem te knuffelen dan dat ik hem (urenlang) liet huilen en het risico liep op hersenbeschadiging (kan al optreden na 15+ minuten krijsen), verminderde binding met je kindje (kindje roept om hulp en liefde maar krijgt dit niet) en het gevolg van een verhoogd stressniveau voor je kindje (deze kan nog dagenlang hoog blijven, met alle risico’s van dien).

2014-09-22-momquote1.png

 

Leave a Reply

