Ongekend dankbaar.

Terwijl ik sta te wachten op de trein die me naar huis brengt, kijk ik recht tegen de Jaarbeurs van Utrecht aan. Wetende dat daar honderden vluchtelingen worden opgevangen. Wetende dat ik ze niet allemaal kan helpen. Het doet pijn.

image

Vanmiddag zag ik een artikel over Charlie Hebdo, met een ‘spotprent’ over het Syrische jongetje dat verdronken op het strand lag met een billboard erachter: “Mc Donalds happy meals voor kinderen, 2 voor de prijs van 1”. Dat Europa uit Christenen zou bestaan aangezien christenen op water kon lopen en moslims verdronken. Terwijl ik dit onmenselijke bericht deel, hoor ik alleen maar gegniffel om me heen. Ik had er geen woorden voor. Hoe kòn dit?

Vorig weekend haalde ik met een vriendin en mijn zoon donaties op bij mensen die zich via Facebook hadden opgegeven bij me. Kleding, kraampakketten, fietszitjes, dekens, schoenen.. al het hoognodige. We brachten het bij de moskee, die het binnenkort verdeelt onder de vluchtelingen in Nederland. De dankbaarheid was zo groot. Zo mooi.

Maar ik wilde meer doen. Ik wil helpen. Volgende week is het offerfeest. En die zouden ze nu moeten vieren in een noodopvang. Zonder familie. Zonder feestmaal. Waarschijnlijk op een geïmproviseerd bed. Meer is er niet.

image

Om samen een mooie ervaring te delen. Om te genieten. Eventjes mar. Eindelijk. Ik werd uitgenodigd om te helpen. Deze kon en wilde ik ook niet afslaan. Ik zet mijn kook- en bak kunsten in. Uiteraard. Allerlei taartjes, hapjes, koekjes worden volgende week gemaakt.

Zodat ze even kunnen genieten. Van elkaar. Van het eten en drinken. Van hun feestdag. Het is ze zó gegund!

Ik ben ondertussen alweer bijna thuis. Waar ik kan knuffelen met mijn zoon zonder lawaai van vallende bommen. Zonder dreiging van IS. Ik lig vanavond in een warm bed. Niet op de grond van een willekeurig station of veld met duizenden anderen.

Ik ben zó dankbaar.

image

Leave a Reply

